Robert Kreis: cabaret-revue uit de jaren ’20

Gisteravond was de Nederlandse artiest Robert Kreis te gast in de NDR Talk Show. Het is inmiddels 12 jaar geleden dat ik een interessant gesprek met hem voerde voor Mallorca Vandaag (april 2005). Die bijdrage van destijds zet ik nu hieronder.

Robert Kreis (l) en Will Kaufmann

Robert Kreis (l) en Will Kaufmann. Foto: © Allard van Gent

Op 12 maart trad in de cultuur-finca Son Bauló de Nederlandse artiest Robert Kreis op. De in Indonesië geboren cabaretier bracht het internationaal aanwezige publiek in de sferen van de jaren ’20 met muziek, sketches en vooral ook humor. Een dag later zocht ik Robert Kreis op in Lloret, een klein plaatsje waar op cultureel gebied grote dingen gebeuren.

Robert Kreis volgde in Den Haag de kleinkunstacademie met leraren als Bob de Lange, Albert Vogel en Sigrid Koetse. Allemaal mensen die in die tijd beroemd waren. In 1973 ging hij voor het eerst met zijn pianist op tournee. Robert Kreis: „Dat cabaretprogramma was erg succesvol. In die tijd heb ik ook veel voor de Late Late Lien show met Wieteke van Dort geschreven. Voor Willem Nijholt schreef ik teksten en chansons. Samen hebben we ook veel programma’s gemaakt. Eind 1977 leerde ik Ton van Londen kennen. Hij merkte dat ik altijd elementen van de Duitse jaren twintig in mijn programma had. Ik ben een grote fan van Berlijn uit de jaren ‘20. In mijn programma zaten dan ook vertalingen van stukken uit Berlijn. Dat was altijd een succes. Ton zei toen, wat zou je er van vinden als we weg gingen, naar Duitsland? Hij had altijd in de mode gezeten, was gescheiden van zijn vrouw en wilde iets nieuws beginnen. Toen werd hij mijn manager, dat is 27 jaar geleden. Nu doet hij nog steeds alles voor mij.“

Robert Kreis tijdens de Late Late Lien show

Eind 1979 trad Robert Kreis voor de eerste keer in Duitsland op. „Dat was in München. Er verschenen vier regels in de Süddeutsche Zeitung en dat was zo’n goede kritiek, dat ik op die vier regels 25 jaar ben blijven hangen. Ik ben nooit meer teruggegaan. We gingen verder naar Stuttgart, Keulen, overal“, legt de sympathieke cabaretier uit. Door een optreden in de talkshow van Alfred Biolek (red.: Alfred Biolek had in Duitsland een talkshow waar ook internationaal bekende artiesten te gast waren) werd Robert Kreis opeens bekend bij het Duitse publiek. In zijn vakgebied was hij de enige Nederlander die het in Duitsland redde. Mensen als André van Duin hadden volgens hem de overstap ook geprobeerd, maar zonder succes. Robert Kreis: „En zo ontstond het eerste Duitstalige soloprogramma.“

“Voor bondskanselier Kohl heb ik gewerkt, voor Schröder, de gekste dingen”

Het leven van Robert Kreis was altijd bijzonder turbulent. Hij maakte 21 zeereizen met grote lijnschepen (deze schepen werden lijnschepen genoemd, omdat ze constante lijnen en routes vaarden) en zag driekwart van de wereld. Eind jaren ‘50 kwam hij ook met een lijnschip naar Nederland,  omdat hij moest vluchten voor Soekarno. „Ik heb mensen uit alle lagen van de bevolking leren kennen. Marcello Mastroianni, Gina Lollobrigida en ik heb voor beroemde filmsterren opgetreden. Bij de eerste Berlijnse filmprijs werd ik gevraagd op te treden. Voor bondskanselier Kohl heb ik gewerkt, voor Schröder, de gekste dingen. En zelf woon ik in Den Haag, midden in een volksbuurt tussen de meisjes van de lichte zeden en hun jongens. Het zijn families uit alle continenten. Ik woon hier tussen de beeldhouwers en schilders. Het is een soort Montmartre. Heerlijk, ik ben daar zo gelukkig. Allemaal vogels met verschillende veren.

“Ik woon hier tussen de beeldhouwers en schilders. Het is een soort Montmartre. Heerlijk, ik ben daar zo gelukkig”

Den Haag is een gekke stad met enorm veel humor en een enorme saamhorigheid onder de Hagenaars. Ik ben daar sinds 1958 groot geworden en voel me er thuis. Wat ik daar beleef is ook zo gek. We hebben een bijvoorbeeld een slager die croissants verkoopt die je nergens op de wereld krijgt. Je kunt naar Parijs rijden, maar daar zijn ze lang niet zo lekker. Als ik dan thuiskom roept ie al ‘Robbie, 6 croissants’. En dan roepen de meiden die achter het raam zitten ‘daar is weer, monsieur Croissant’. Je kunt zeggen dat ik dertig jaar gigantisch geleefd heb en heel veel mensen op mijn weg heb gevonden, ook door de vele optredens. Ik heb 25 jaar meer dan 220 voorstellingen per jaar gegeven.“

De show van de energieke Robert Kreis is uniek. In Duitsland zijn er wel mensen die muziek uit de jaren ’20 en ’30 brengen zoals Max Raabe, die met een grote band mooie schlagers alias The Comedian Harmonists op het toneel brengt, maar Robert Kreis is echt cabaret. Hij parodieert, confereert, speelt aan de vleugel, tapdanst en speelt accordeon. En als bijzonder kenmerk brengt hij muziek die tot nu toe bijna niemand kende. Hij verzamelde meer dan 10.000 78-toeren platen en heeft daarmee in Den Haag een heus archief opgebouwd, gecombineerd met veel literatuur uit de jaren ’20 en ’30. Het is zijn inspiratiebron.

Sinds negen jaar heeft Robert Kreis ook een eigen damesband. „Eerst had ik 10 vrouwen achter me, nu zijn dat er zes. Deze zes vrouwen begeleiden me. Heel gek en helemaal jaren ‘20. Met die vrouwen heb ik scheepsreizen gemaakt over de Rode Zee en door het Suezkanaal. Met al die vrouwen maakten we het hele schip onveilig en vooral de oudere passagiers. Die kerels vanaf 80 keken hun ogen uit. Al die huwelijken die ik toen nog onzeker heb gemaakt met die groep vrouwen“, vertelt hij lachend.

Een gek en een leuk leven. Dat vindt hij zelf ook. En nu is hij op Mallorca, een eiland dat hij voorheen nog niet kende. Het contact is tot stand gekomen via Will Kaufmann. Robert Kreis is onder de indruk van deze Duitse duizendpoot in Lloret. „Deze man moet in het schijnwerperlicht, hij is uniek. Niet alleen vanwege het optreden, maar hoe het was opgebouwd. Hele tuinen waren belicht. De mensen kwamen binnen en de tafels waren gedekt met echt oud, Frans porselein. Na het eten naar die mooie kleine theaterzaal met van die prachtige kroonluchters. Allemaal heel mooi gemaakt en aangekleed. En leuke mensen. Er waren ook Nederlanders, Duitsers waren er, Engelsen. Ook Spaanse mensen die niets verstonden, maar erg moesten lachen om mijn gezicht.”

“Deze man probeert hier op het eiland iets heel bijzonders op te bouwen, namelijk Europese cultuur te brengen voor de Europese bevolking op Mallorca.”

“Deze man probeert hier op het eiland iets heel bijzonders op te bouwen, namelijk Europese cultuur te brengen voor de Europese bevolking op Mallorca. Hij heeft toch al een vaste kern bezoekers. Het is een ongelooflijk geheime tip. Hij organiseert lezingen, muziekoptredens, kookcursussen, hij bakt taarten, kookt als een gek en organiseert culturele evenementen. Uniek. Ik kende hem niet, het contact is tot stand gekomen via een vriendin van hem die in de buurt van Frankfurt woont en daar heb ik vaak opgetreden. Zij zei, die Robert Kreis moet je nemen, dat is iets voor jou. Zo ben ik hier terechtgekomen.“

Hij is voor de eerste keer op Mallorca. Robert Kreis: „Ik moet je eerlijk zeggen, als Nederlander dacht ik Mallorca is een toeristeneiland, daar wil ik niet naar toe. Ik hou niet van toeristeneilanden. Ik hou van individuele plaatsen en vind het vreselijk als mensen met bussen komen voorrijden en als grijze duiven allemaal uitstappen en dan zo’n eiland eigenlijk minder charmant maken. Niet dat ik ze dat verwijt, ze zijn daar naartoe gebracht. Maar ik moet je zeggen, er zijn hier duizenden plekken waar gewoon helemaal geen toeristen zijn. Dat is uniek.“

Is het een groot verschil om in een theater in Duitsland of in een finca in Lloret op te treden, vraag ik hem. „Zo veel verschil is er niet. Ik ben een man die enorm kan improviseren. De zaal hier was leuk. Ik had 3 spots, in een andere zaal heb ik er 25. Maar dat is niet het essentiële. Het gaat om het brengen van je show naar de mensen in de zaal. Opeens is het hier een klein Europa dat zich op een eiland als Mallorca ontmoet. De mensen zeggen, nu hebben we een Europese avond met elkaar. In Indonesië heb ik ook veel opgetreden met culturele uitwisselingen. Toen nog met Marga Klompé, de minister. In die tijd ging Paul van Vliet, na Paul ben ik gegaan. En op Sumatra of Bali ontmoette je  ook Nederlanders die naar je voorstelling gingen, met het verschil dat het er 30 graden warmer was. Maar het heeft wel iets bijzonders.“

Vlak voordat Robert Kreis weer naar Duitsland vertrok belde hij mij op om te vertellen dat hij op 16 juli terugkomt naar Mallorca. Op de finca Son Bauló in Lloret zal hij dan samen met de zeskoppige damesband een open air optreden verzorgen, inclusief barbecue. De aanvang is om 21.00 uur. Een tip voor diegenen die een mooie avond in de sfeer van de jaren ’20 willen beleven.

Dit artikel verscheen in 2005 in de gedrukte editie van Mallorca Vandaag.

Website Robert Kreis: www.robert-kreis.com

Wikipedia Robert Kreis: http://de.wikipedia.org/wiki/Robert_Kreis

Advertenties

One thought on “Robert Kreis: cabaret-revue uit de jaren ’20

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s