Wederom een krant vol literatuur

cover“Het is een geweldig, uitstekend boek, één van de belangrijkste boeken die sinds de dag dat Hitler zichzelf doodschoot is verschenen. Het zou het huisboek van de Duitsers moeten zijn. Als Alexander Kluge voor dat boek dit jaar niet de Deutscher Buchpreis ontvangt, dan heeft die onderscheiding haar zin verloren.”

Met bovenstaande zinnen eindigen Thomas Keul en Teresa Profanter hun column van de actuele uitgave (Nr. 1/2014) van de literaire krant VOLLTEXT, met daarin een voorpublicatie van het boek Der Tag, an dem Hitler sich erschoß und die Westbindung der Deutschen begann,  dat op 14 april 2014 bij uitgeverij Suhrkamp verschijnt.

De column eindigt niet alleen met Alexander Kluge, hij begint er ook mee. Sterker nog, de hele column gaat over deze schrijver, die in zijn leven heel erg veel verhalen heeft geschreven. “Het moeten er duizenden zijn”. Zijn twee jaar geleden verschenen boek Fünfte Buch bevatte 402 nieuwe verhalen. Een jaar eerder kwam Das Bohren harter Bretter met ook altijd nog 133 verhalen op de markt. De redactie van VOLLTEXT meldt dat het niet is gelukt om vóór de deadline van de huidige uitgave alle verhalen op meer dan 4.000 pagina’s te tellen. Die verhalen zijn overigen verschenen tussen de andere werkzaamheden van de filmmaker, televisieproducent, jurist en theoreticus Alexander Kluge. Thomas Keul en Teresa Profanter noemen het vrij uniek dat Kluge zoveel heeft geschreven maar vinden het nog unieker dat zijn complete productie zich op een constant hoog niveau bevindt.

Kluge schrijft geen afgeronde romans maar een verzameling verhalen. Dat is volgens VOLLTEXT één van de redenen waarom hij in de literaire wereld niet zo opvalt. Een roman communiceert nu eenmaal gemakkelijker dan een verzameling verhalen. Bovendien lijkt de auteur slachtoffer te zijn van zijn eigen productiviteit. Het publiek went volgens Thomas Keul aan alles. Men neemt ter kennisname aan dat de meester weer een werk heeft afgeleverd en gaat over tot de orde van de dag. “Dat kan ook niet anders, dat hebben wij bij enkele van zijn boeken ook gedaan, noodgedwongen.”

In de huidige uitgave van VOLLTEXT is ook aandacht voor William S. Burroughs, die op 5 februari precies 100 jaar geworden zou zijn. Afgedrukt zijn vijf brieven uit het vorige maand verschenen boek Radiert die Worte aus, brieven van William S. Burroughs 1959-1974. De vijf brieven in VOLLTEXT schreef Burroughs in 1959 vanuit Parijs aan Allen Ginsberg in New York. Burroughs rept hierin o.a. over zijn zojuist ontdekte cut-up-methode.  Het is boek is uitgegeven door Bill Morgan en naar het Duits vertaald door Michael Kellner.

Daarnaast biedt de literatuurkrant een voorpublicatie van Helmut Kraussers roman Deutschlandreisen, een interview met dichteres Daniela Danz, een bijdrage van Gisela Trahms over Matthias Nawrats roman Unternehmer en nog veel en veel meer (zie inhoudsopgave op de website)

VOLLTEXT, de krant voor literatuur, verschijnt vier keer per jaar en is in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland verkrijgbaar in de kiosk, de boekhandel en via een abonnement. In VOLLTEXT verschijnen originele bijdragen, voorpublicaties, essays, recensies en interviews. Een losse uitgave kost € 2,90.

In de actuele maart-uitgave van Kunsttijdschrift Vlaanderen (voor het eerst in de nieuwe, moderne huisstijl) staat een artikel over de literatuurkrant VOLLTEXT n.a.v. een interview met de uitgever Thomas Keul. Dit artikel is ook via Elenia te lezen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s