Amazon onder vuur door bosbranden Brazilië

“Ik kocht toch al niks bij Amazon” is een terugkerende reactie op Twitter en Facebook. Of “Iedereen wist dat de teruggestuurde pakketten werden verbrand. Dat is dus het gevolg.” De bosbranden in het Braziliaanse regenwoud hebben grote consequenties voor het Amerikaanse e-commercebedrijf dat in 1994 door Jeff Bezos werd opgericht.
Wereldwijd springen de mensen in de bres om de toenemende ontbossing te voorkomen en kopen niets meer bij de eigenaar van het Amazongebied. “Bij de naam Amazon dacht ik altijd al aan slechte werkomstandigheden. En nu dit. Nee, nooit meer koop ik iets bij Amazon. Basta.” Deze reactie uit Boston kreeg 14 duizend likes. De online handelaar ligt zowel in Europa als in Amerika onder vuur. In Berlijn zijn al demonstraties aangekondigd om Amazon te boycotten en op die manier het regenwoud te beschermen.
Amazon zelf liet via een woordvoerder weten dat het bedrijf niets met bosbranden en ontbossing te maken heeft. De consumenten weten echter wel beter.
BRON: De Naald-redactie*
Inademen en uitademen. Die woorden klonken vanochtend luid door een paar speakers op het Tempelhofer Feld. Ik kneep even in mijn arm om er zeker van te zijn dat ik daadwerkelijk op de start- en landingsbanen van de voormalige Berlijnse luchthaven fietste. Wellicht had ik me dat gewoon ingebeeld en lag nog in bed te dromen over het Tempelhofer Feld en iemand die “inademen en uitademen” riep.