Berliner Weihnacht 1918

kurfurstendamm

Kurfürstendamm Ecke Georg Wilhelm Straße um 1900

Am Kurfürstendamm da hocken zusamm
Die Leute von heute mit großem Tamtam.
Brillanten mit Tanten, ein Frack mit was drin,
Ein Nerzpelz, ein Steinherz, ein Doppelkinn.
Perlen perlen, es perlt der Champagner.
Kokotten spotten: Wer will, der kann ja
Fünf Braune für mich auf das Tischtuch zählen…
Na, Schieber, mein Lieber? – Nee, uns kann’s nich fehlen.
Und wenn Millionen vor Hunger krepieren:
Wir wolln uns mal wieder amüsieren.

Am Wedding ist’s totenstill und dunkel.
Keines Baumes Gefunkel, keines Traumes Gefunkel.
Keine Kohle, kein Licht… im Zimmereck
Liegt der Mann besoffen im Dreck.
Kein Geld – keine Welt, kein Held zum lieben…
Von sieben Kindern sind zwei geblieben,
Ohne Hemd auf der Streu, rachitisch und böse.
Sie hungern – und fräßen ihr eignes Gekröse.
Zwei magre Nutten im Haustor frieren:
Wir wolln uns mal wieder amüsieren.

Es schneit, es stürmt. Eine Stimme schreit: Halt.
Über die Dächer türmt eine dunkle Gestalt…
Die Blicke brennen, mit letzter Kraft
Umspannt die Hand einen Fahnenschaft.
Die Fahne vom neunten November, bedreckt,
Er ist der letzte, der sie noch reckt…
Zivilisten… Soldaten… tach tach tach…
Salvenfeuer… ein Fall vom Dach…
Die deutsche Revolution ist tot…
Der weiße Schnee färbt sich blutigrot…
Die Gaslaternen flackern und stieren…
Wir wolln uns mal wieder amüsieren…

Autor: Klabund
Quelle: Projekt Gutenberg

Meesterlijke naaktfotografie in Berlijns fotomuseum

David Lynch_Untitled, Los Angeles,1990s_© David Lynch Kopie

Op 30 november opende in het Berlijnse Museum für Fotografie de tentoonstelling “Saul Leiter. David Lynch. Helmut Newton: Nudes”. Met 4.700 personen werd meteen een bezoekersrecord gevestigd. Het is de eerste keer dat de Helmut Newton Stichting een tentoonstelling uitsluitend aan het thema naakt wijdt. De foto’s van Leiter, Lynch en Newton zijn nog tot 19 mei 2019 te bewonderen.

Lees verder

AfD plakkaat niet van Coca-Cola, maar het concern reageert ludiek

De kerstman is al tientallen jaren lang een beroemde reclamefiguur voor Coca-Cola. Afgelopen maandag was hij in Berlijn op een groot plakkaat te zien, samen met het beroemde Coca-Cola logo. Boven de vriendelijk grijnzende man met witte baard stond in grote letters geschreven: “Für eine besinnliche Zeit: Sag’ Nein zur AfD!” (Voor een periode met bezinning: zeg nee tegen de Afd!”). Het plakkaat bevond zich direct tegenover het hoofdkantoor van de AfD.

Het aanplakbiljet circuleerde al snel op Twitter. Maximilian Krah, de plaatsvervangende voorzitter van de AfD in Saksen, was in alle staten. Hij wendde zich via Twitter direct in het Engels tot het moederbedrijf:

https://platform.twitter.com/widgets.js
Is het plakkaat echt?
Nee. Coca-Cola Deutschland liet aan online magazine Bento weten dat het bedrijf niets met de actie te maken heeft. Men wist noch wie het plakkaat had gemaakt, noch wie hier achter zat.

De boodschap heeft iemand “op basis van een oud kerstplakkaat zelf in elkaar geknutseld”, aldus het bedrijf. En: het wordt in de loop van dinsdag door de stad Berlijn verwijderd.

Wie zitten hierachter?
Bento meldt dat de website afdentskalender.de de oplossing biedt. Sinds 1 december duikt hier iedere dag een nieuwe meme of actie op waarmee de initiatiefnemers een signaal tegen de AfD willen afgeven. Het Coca-Cola plakkaat bevindt zich achter het luikje van 4 december en wordt daar als een goed voorbeeld als actie tegen de AfD geprezen.

De acties van deze adventskalender richten zich tegen racisme en vijandigheid t.o.v. buitenlanders en maken reclame voor meer tolerantie. Het team van AfDentskalender schrijft op zijn website dat het “de ongelooflijke aanwezigheid van de ‘Alternative für Deutschland’ op humoristische, behulpzame, ontmaskerende en – indien mogelijk -legale wijze breken” wil.

Achter de digitale kalender staat een groep van meer dan 50 mensen, laat het team aan Bento weten. Daaronder bevinden zich o.a. activisten, kunstenaars, juristes, musici, filmmakers en leraressen. “Ons verenigt de wens onze kerncompetenties zinvol in te zetten in de strijd tegen de actuele ruk naar rechts”, laten ze weten.

Het team van deze bijzondere adventskalender roept mensen op actief deel te nemen en ideeën op te sturen die voor publiciteit kunnen zorgen. Tegen Bento wilde het team echter niet bevestigen dat het verantwoordelijk is voor het plaatsen van het plakkaat. “Het Coca-Cola plakkaat is een van de eerste resultaten van AfDentskalender, laat de organistie per e-mail weten. “Wie het heeft opgebouwd en gedrukt, dat is momenteel secundair.”

De reactie van Coca-Cola
Patrick Kammerer, de Duitse directeur Communicatie van het concern, heeft het plakkaat zelf op Twitter gedeeld en erbij geschreven: “Nicht jedes Fake muss falsch sein.” (Niet iedere fake moet verkeerd zijn).

https://platform.twitter.com/widgets.js

Het account van Coca-Cola Deutschland retweete dit wederom. De positie van het concern moge daardoor duidelijk zijn, aldus Bento in de berichtgeving over deze actie.

De Duitse media hierover
Bento: Dieses Anti-AfD-Plakat stammt nicht von Coca-Cola, aber der Konzern reagiert perfekt
STERN: AfD ärgert sich über Fake-Werbeplakat – und über Coca-Cola
Hamburger Morgenpost: Cola-Plakat wird zur Anti-AfD-Botschaft – Unternehmen reagiert perfekt
Der Westen: Anti-AfD-Plakat von Coca-Cola ist ein Fake – so genial reagiert der Konzern

« Oudere berichten Recent Entries »