Nieuw album van Reinhard Mey

Foto Wikipedia: Reinhard Mey Live in Hamburg, 1974

Foto Wikipedia: Reinhard Mey Live in Hamburg, 1974

In Nederland hoor je hem vrijwel dagelijks op de radio, voorafgaand aan en na afloop van het actualiteitenprogramma „Met het oog op morgen“ zingt hij een stukje uit “Noch ein letztes Glas im Steh’n”. Zijn naam is Reinhard Mey. Van de inmiddels 70-jarige Duitse liedjesmaker, singer songwriter, hoe je hem ook noemen wilt, verscheen begin mei een nieuw album dat positief in Duitsland werd ontvangen. Bovendien landde het meteen op de eerste plaats in de Duitse hitparade voor albums (deutschen Album-Charts).

De recensie in de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) bevalt mij het beste, omdat de auteur een thema aansnijdt wat ik direct herken en waar ik helemaal achter sta. Hij schrijft dat in Duitsland de liefhebbers van rockmuziek in het geheim Peter Maffay waarderen, omdat hij als Schlagerzanger zijn carrière begon en dat Joy Fleming zich in Duitse talkshows door vermeende intellectuelen als “biertentsirene” de les moet laten lezen. Ook Mary Roos noemt hij, de zangeres die het etiket schlagerzangeres kreeg opgeplakt en waarvan vrijwel niemand weet dat zij jaren geleden in het beroemde Olympia in Parijs staande ovaties in ontvangst mocht nemen. De recensent beschrijft het iets fraaier: ”Das ist bei uns so bekannt wie ein Geheimdossier der Staatskanzlei François Hollandes“ (dat is bij ons net zo bekend als een geheim staatsdossier over François Hollande).

De auteur van het artikel, die overigens Diter Bartetzko heet, gaat nog even door. Volgens hem weet ook vrijwel geen enkele Duitser dat Reinhardt Mey in 1968 in Frankrijk als eerste niet-Fransman de „Prix International de la Chanson française“ in ontvangst mocht nemen. In Duitsland kent iedereen hem als de zanger van „Über den Wolken muss die Freiheit wohl grenzenlos sein“ en „Noch ein letztes Glas im Steh’n“. Oude teksten waar om gelachen wordt en die soms nog opduiken bij een glas rode wijn op een nostalgische avond. De recensent schrijft vervolgens dat dit niet als merkwaardig is aan te merken maar veel eerder als dom en onwetend.  “Want wie naar de liederen van Mey luistert, hoort de geschiedenis van minimaal twee Duitse generaties: het in opstand komen na 1968, het verlangen van de destijds jongere naar romantiek in plaats van ranzige kitsch („Ich wollte wie Orpheus singen“) en de hulpeloze wensen om eruit te breken, die vele mensen bij het bereiken van de middelbare leeftijd ontroerden („Über den Wolken“).

Zijn nieuwe cd heet „Dann mach’s gut“ (Odeon/EMI). Volgens de FAZ begint het album ingetogen met “Wenn du bei mir bist”, een verhaal over een onbewogen geluk na jaren lang “met z’n tweeën zijn’. Welke hoge eisen  hij aan dit lied stelt, dat wordt duidelijk als het totaal onopvallende „Die Liebe hört nicht auf“ zich ontpopt tot „Die Liebe höret nimmer auf“, een zin uit de eerste brief van Paulus. Ook in een ander lied duiken religieuze motieven op. “De zanger is niet de eerste, die met het ouder worden de meesterlijke woordenschat van de Bijbel herontdekt”, aldus de FAZ.

Reinhard Mey blijkt ook met zijn nieuwe cd nog een kroongetuige van onze stemmingen te zijn. Zo drukt hij bijvoorbeeld met „Lieber kleiner Silvestertag“ (lieve, kleine Oudjaarsdag) subtiel maar ondubbelzinnig de hekel van een man uit, die met zeventig jaar levenservaring nauwelijks nog het collectieve jubelen kan verdragen, dat om klokslag 12 uur zichzelf en tegen beter weten in de grote ommekeer in het leven veinst. Ontroerend is het lied over de volwassen dochter: “Sie braucht mich nicht wirklich, doch sie lässt mir die Illusion” (Ze heeft mij niet werkelijk meer nodig maar laat mij in de illusie).

Reinhard Mey, geboren in de Berlijnse wijk Wilmersdorf, zong veel liederen in het Frans en het Nederlands. Hij maakte zeven Franstalige albums en twee Nederlandstalige; “Als de dag van toen” en “Er zijn dagen”. Hieronder twee oude Nederlandstalige liedjes van Reinhard Mey, het bekende liedje uit “Met het oog op morgen” én een luisterfragment van de website van de FAZ, waar het nieuwe album tot “cd van de week” is uitgeroepen.

UPDATE 09/08/2014: Wie Reinhard Mey dit jaar live wil zien, die moet snel zijn. Veel concerten zijn al uitverkocht. Kaarten zijn uitsluitend online verkrijgbaar via www.mey-tickets.de

Als de dag van toen (1975)

Boven de wolken (1976)

Gute Nacht, Freunde (1974)

Luisterfragment van het nieuwe album in de FAZ

Artikel FAZ

Advertenties

3 thoughts on “Nieuw album van Reinhard Mey

  1. Indertijd erg genoten van het mooie taaltje dat hij gebruikte. Wist wel dat hij nog werkte, maar ergens onderweg uit het oog verloren. Dank voor dit.

  2. Pingback: Zondag op Radio 1: Het Duitsland van Reinhard Mey – Blog Allard van Gent

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s